Free Email Updates

Get the latest content first.

5 ข้อที่ธนาคารมักพลาดเมื่อทำการตลาดออนไลน์

banking digital marketing


Read here in English

นาทีนี้ไม่ว่าธนาคารไหนก็ทุ่มงบไปที่การทำการตลาดออนไลน์ แต่หลายๆ ที่ก็ตกม้าตายด้วยเรื่องง่ายๆ ที่แบรนด์มักมองข้าม


5 ข้อต่อไปนี้ คือคำแนะนำจากประสบการณ์ตรงของนักการตลาดออนไลน์มืออาชีพ เกี่ยวกับสิ่งที่ธุรกิจธนาคารมักพลาดเมื่อทำการตลาดออนไลน์...เช็คก่อนสาย และหลีกเลี่ยงอย่าให้เกิดขึ้นกับธุรกิจของคุณ


1.ใช้คอนเทนต์เดียวกันบนทุก Channel

แพลตฟอร์มออนไลน์แต่ละตัวไม่ว่าจะเป็น Facebook, Twitter, Instagram หรือ YouTube มีลักษณะเฉพาะตัวของมัน  และพฤติกรรมการใช้งานของคนก็แตกต่างกันไปบนแต่ละ Channel


สิ่งที่ธุรกิจธนาคารมักทำพลาด คือการใช้ข้อความแบบเดียวกัน ภาพแบบเดียวกัน น้ำเสียงการเล่าเรื่องแบบเดียวกัน สื่อสารกับคนบนทุก Channel ซึ่งนั่นอาจทำให้เสียเวลาเปล่า ตัวอย่างเช่น แคปชั่นโดนๆ บน Twitter อาจใช้ไม่ได้ผลเลยบน Instagram ที่คนให้ความสำคัญกับภาพมากกว่า


สิ่งที่นักการตลาดออนไลน์แนะนำ คือการทำความเข้าใจกับลักษณะของแต่ละ Channel และปรับคอนเทนต์ให้เหมาะสม


2.ไม่ใช้ Data Analytics วิเคราะห์กลุ่มเป้าหมาย

มีธุรกิจธนาคารจำนวนไม่น้อยที่ทำการตลาดออนไลน์โดยคิดถึงแต่การสร้างคอนเทนต์ปังๆ โดยไม่ได้วิเคราะห์ว่าจริงๆ แล้วกลุ่มเป้าหมายของธุรกิจเป็นใคร พวกเขาต้องการอะไร และมีพฤติกรรมออนไลน์แบบไหน ผลคือไม่เกิดยอดขาย เพราะสื่อสารไปไม่ถึงกลุ่มเป้าหมายตัวจริง


3.ใช้ศัพท์การเงินที่คนทั่วไปไม่เข้าใจ

ในแวดวงการเงินมีคำศัพท์เชิงเทคนิคมากมาย การทำการตลาดออนไลน์โดยใช้คำศัพท์ที่ลูกค้าไม่เข้าใจความหมาย เป็นความผิดพลาดร้ายแรงที่ไม่ควรให้เกิดขึ้น เพราะหมายถึงความล้มเหลวตั้งแต่ต้นทาง การตลาดออนไลน์ควรจะช่วยอำนวยความสะดวกให้ผู้ใช้ ไม่ใช่ทำให้เกิดความยุ่งยาก ซึ่งนักเขียนคอนเทนต์ออนไลน์มืออาชีพจะมีวิธีการแปลงคำเหล่านี้ให้เป็นคำที่คนทั่วไปเข้าใจได้ง่าย  และทำให้คุณกับลูกค้าสื่อสารภาษาเดียวกัน


4.มองข้ามการทำ Branding

ธุรกิจธนาคารหลายแห่งทำการตลาดออนไลน์โดยมุ่งไปที่การอัดแคมเปญกระตุ้นยอดขาย แต่ละเลยเรื่องการสร้างแบรนด์ ซึ่งตามความเห็นของนักการตลาดที่คลุกคลีอยู่กับธุรกิจธนาคารมองว่า ผู้บริโภคยุคนี้ไม่ได้พิจารณาแค่ข้อดี-ข้อเสียของผลิตภัณฑ์หรือบริการที่ธนาคารนำเสนอเท่านั้น แต่ยังให้ความสำคัญกับความน่าเชื่อถือและภาพลักษณ์ของธนาคารนั้นๆ ด้วย


5.ไม่มีเป้าหมายหรือแผนงานที่ชัดเจน

อีกหนึ่งข้อผิดพลาดของธุรกิจธนาคารที่เริ่มทำการตลาดออนไลน์ คือการลุยทำไปโดยไม่มีเป้าหมายที่ชัดเจน ตอบไม่ได้ว่าทำไปเพื่อหวังผลอะไร เช่น อยากได้คนคลิกเข้าเว็บไซต์จำนวนมากๆ หรือต้องการ Leads คุณภาพที่มีแนวโน้มจะซื้อสินค้าและบริการจริงๆ  เมื่อเป้าหมายไม่ชัด ก็ไม่มีการวัดผลที่มีประสิทธิภาพ ทำให้ไม่รู้ว่าอะไรทำไปแล้ว work หรือ ไม่Work และจะต่อยอดจากสิ่งที่ทำไปแล้วอย่างไร


ปฏิเสธไม่ได้ว่าธุรกิจธนาคารจำเป็นต้อง Go online แต่เมื่อจะ Go ทั้งที ก็ต้องรู้วิธีไปให้ถูกทาง มิฉะนั้นจะกลายเป็นการลงทุนที่สูญเปล่า


ที่ Heroleads เรามีนักการตลาดออนไลน์มืออาชีพที่รู้ Insight ในแวดวงธุรกิจธนาคาร สามารถช่วยตั้งแต่การวางแผน  กำหนดกลยุทธ์การสื่อสาร พร้อมเครื่องมือวัดผลที่แม่นยำ ช่วยให้คุณทำการตลาดออนไลน์ได้ตรงกลุ่มเป้าหมาย ใช้จ่ายเงินคุ้มค่า และสามารถวิเคราะห์ต่อยอดธุรกิจเพื่อผลลัพธ์ที่ดียิ่งขึ้นไป

---------------------------

Heroleads คือ Digital Marketing Solution Provider ที่มุ่งมั่นจะช่วยให้ธุรกิจของคุณประสบความสำเร็จในโลกออนไลน์ด้วยเทคโนโลยีที่ทันสมัย และทีมที่มากประสบการณ์


The 5 Mistakes Financial Brands Do in Online Marketing


Online marketing is trendy nowadays and banking providers are looking to participate in it too. However, most of these Financial Brands found themselves struggling with digital marketing in every channels due to the blind spots they have been overlooking.


The following is the biggest mistakes in the banking industry that the marketing experts see… Check your own initiatives to see if your company is making this mistake.



  1. Publishing the same contents on every channel.

Facebook, Twitter, Instagram and YouTube are all distinguishing platforms and have different and unique segments of the audience.

Some Financial Brands overlooked this point and treat all platform as the same by publishing the similar texts, images and tone then found out that most of these efforts bear little results. For example, the great impact captions can do on Twitter may not perform as well on Instagram since the audiences there prefer to see pictures.

Digital marketing experts suggest you to understand and adjust your contents for each channel.


  1. Not using Data Analytics for the targeted audiences

Despite using data analytics, there are numerous banks focus solely on creating the stunning campaigns only. If you fail to clearly define what your targeted audience needs and what they do online, you cannot make any money from the campaign since it reached the wrong segmented audiences.


  1. Using Financial Jargons

As Financial Bankers, you perfectly understand those jargons in your business, but your customers don’t and it will scare them off your channels. This should not be happening since online marketing focus on ‘help first and sell second’ principle so you need to simplify those jargons and fall back on safe words.


  1. Overlooking Branding

Some financial marketers get lost in the campaign and tend to overlook branding. Digital marketing experts revealed that the audiences these days do not concern themselves regarding the pros and cons of your products only, but they also give important perceptions of the brand such as credibility and brand image as well.


  1. Not having a clear goal

Another big mistake that financial marketers make is starting the online marketing campaign without a clear purpose. When you cannot indicate your main objectives, like gaining better click rate or generating potential leads, then you cannot measure anything and may lead to misdirection. Every effort you may have done so far may be a waste.


It is undeniable that bank providers should go online but to maintain a clear direction is very important here. Otherwise, you risk wasting your budget.


At Heroleads, we are digital experts who understand the banking industry and to know what needs to be done. Our services from planning, communication strategy to data analytics will drive your online marketing campaign to the potentially targeted segments and build your business.

---------------------------

Heroleads is a digital marketing solution provider dedicated to empower your online marketing strategy using "state-of-the-art" technology and a professional team.